FDMs gennemgang af sammenlignelige biler viser, at elbiler- og plugin-hybrider samlet set er en smule billigere at køre fremfor benzin- eller dieselbil. Dog vil udfasning af godtgørelse af elafgift fra 2020 gøre det markant dyrere at køre elbil. FDM efterlyser en løsning, ellers risikerer markedet for elbiler at gå i stå.
Skal man have ny bil, kan man med fordel gå efter en bil, der skal lades fremfor tankes. Elbiler og plugin-hybrider er nemlig ikke bare grønnere end benzin- og dieselbiler, de er også en smule billigere at køre i. Det viser en gennemgang, FDM har lavet, af den samlede økonomi for fem sammenlignelige biler i mellemklassen. Undersøgelsen understreger dog, at det stadig er ens kørselsbehov og miljøkrav, der afgør, hvilken biltype der er det rigtige valg.
Undersøgelsen, der medregner udgifter til alt fra anskaffelse til brændstof, vedligeholdelse og værditab, viser, at det med et kørselsbehov på 20.000 km om året er billigst at køre i elbil, mens benzinbilen er dyrest. Kører man 20.000 km om året over fem år, koster det 3.02 kr. pr. km i elbil, mens prisen i en benzinbil er 3.20 kr. pr. km.
”Vi oplever, at en af barriererne i forhold til at skifte til el- og hybridbiler er manglende information om, hvad de rent faktisk koster at køre i forhold til en benzin- og dieselbil. Det har afholdt flere fra at vælge den nye teknologi til, og det er ærgerligt. Med vores beregning får man nu et godt billede af, hvad de forskellige drivlinjer koster i en gennemsnitlig mellemklassebil,” siger forbrugerøkonom i FDM, Ilyas Dogru, og tilføjer:
”Prisforskellen mellem de forskellige drivlinjer er dog beskeden, ligesom der er fordele og ulemper ved alle fem biler. Hvilken bil, man bør vælge, afhænger derfor helt af ens kørselsbehov, og hvor fleksibel eller miljøvenlig den skal være. En elbil kan for mange være det rigtige valg, men igen afhænger det af, om man har gode lademuligheder, f.eks. ved sin bopæl.”
Kan hurtigt ændre sig
Selvom elbilen i FDMs regnestykke samlet er den billigste at køre i, kan det dog hurtigt ændre sig. I dag får man som elbilejer en såkaldt godtgørelse af elafgift på godt 91 øre pr. kilowatt, hvis man leaser sin ladeboks. Aftalen om godtgørelsen udløber imidlertid med udgangen af 2019, og findes der ikke en løsning, vil det fra 2020 gøre det markant dyrere at køre i elbil.
”Der er fra politisk side ønske at fremme den grønne omstilling, og at flere skal vælge elbiler til. Derfor harmonerer det meget dårligt med de politiske intentioner, hvis man ikke finder en løsning på den nuværende godtgørelse. Bortfalder den, vil det resultere i en uforholdsmæssig høj prisstigning på nuværende ladeløsninger til el- og plugin-hybridbiler. I vores regnestykke vil det betyde, at prisen pr. km i en elbil vil stige til 3.30 kr., og dermed vil både elbiler og plug-in hybridbiler være de dyreste af de fem biltyper. Det bør man snarest finde en løsning på. Ellers risikerer man, at der går længe, før el- og plugin-hybridbiler bliver et reelt og attraktivt alternativ for forbrugerne,” siger Ilyas Dogru.
Det koster det at køre i bilerne:
Elbil: 3.02 kr./km
Plugin-hybrid: 3.05 kr./km
Hybridbil: 3.10 kr./km
Dieselbil: 3.14 kr./km
Benzinbil: 3.20 kr./km
Læs mere og se beregningerne på www.fdm.dk