Når du bliver overhalet på motorvejen af en bil, der kører tæt på 200 km/t, så sidder man ofte tilbage og tænker, hvordan de kan finde på at køre så hurtigt. Når et fly skal lette, så kører det lidt over 200 km/t inden det løfter hjulene over landingsbanen, og derfor virker det helt abstrakt, når Bugatti kan annoncere, at deres Chiron har smadret 300 mph-barrieren. I alt 490.484 km/h kørte bilen, der blev kørt af Le Mans-vinder Andy Wallace.
Du kan se videoen ovenover af rekordkørslen, der fandt sted i Niedersachsen den 2. august.
490 km/t er så hurtigt, at du kommer fra den ene ende af en fodboldbane til den anden på under et sekund. Hastigheder i den størrelsesorden kræver noget helt specielt fra det udstyr, der benyttes. Alle vejrforhold skal også være optimale, før man kan sikre sig en rekord af den Bugatti har sikret sig. Hvis et fly når disse hastigheder, så er det altid i luften, så hvordan sikrer man sig, at der ikke går noget galt.
Ifølge Bugatti arbejdede Wallace sig op fra 300 km/t til topfarten i intervaller af 50 km/t. Når hastighederne bliver så høje, så skal man til at bekymre sig om, at bilen ikke pludselig letter fra jorden.
Rekorden blev rapporteret af Top Gear og hastigheden blev verificeret af TÜV - Tysklands tekniske inspektionsforening. Bugatti har dermed slået den tidligere rekord fra 2017 sat af Koenigsegg (284,55 mph).
Det var selvfølgelig ikke en helt almindelig Chiron, som Wallace fik op på rekordhastigheden. Selvom den 'ordinære' Chiron kan komme fra 0-100 km/t på 2,5 sekunder, så skal der helt andre kræfter til. Specieludgaven af Chiron er ikke sat til salg.