Med sit markante og skulpturelle design opfylder den nye PEUGEOT 2008 til fulde ambitionerne om at vende en ny og bemærkelsesværdig side i PEUGEOTs SUV-historie. Dens design er helt i tråd med modelprogrammets stilkoder, samtidig med at den er helt sin egen.
Den nye 2008 er en virkeliggørelse af PEUGEOTs spændende vision for fremtiden. Den er en ultramoderne fortolkning af en instinktiv køreoplevelse og alsidige SUV-karakteristika, der understreger, at teknologi og passion sagtens kan gå hånd i hånd. Den nye PEUGEOT 2008 er udstyret med den nyeste generation af PEUGEOT i-Cockpit 3D samt adskillige køreassistentsystemer, der er udviklet med baggrund i den bedste teknologiske know-how, som PEUGEOT har at tilbyde. Dette betyder desuden, at den nye 2008 fra start vil blive tilbudt med tre forskellige drivmidler: El, benzin eller diese
Linjerne og proportionerne signalerer uden tvivl SUV, hvilket understreges af den skrånende forrude og den lange, flade motorhjelm. Den lodrette front er domineret af mærkets visuelle signatur: LED forlygter med tre løvekløer og en markant kølergrill med det integrerede løvelogo. Den nye 2008 fremstår stærk, bredskuldret og velfunderet på vejen. Profilen er karakteriseret af facetterede trekantede linjer, som giver et skarpt og dristigt design, der fortsætter om til bagenden. Her integrerer et skinnende sort bånd den karakteristiske PEUGEOT signatur: Baglygter med tre LED løvekløer, som gør bilen genkendelig uanset, om det er nat eller dag.
Den nye PEUGEOT 2008 fås bl.a. i tre nye farver: Elixir Red med en særlig lak, som giver en dybere farve, Vertigo Blue, der består af tre lag lak og Fusion Orange, som er en ny metallak, der er eksklusiv for den nye 2008.
Som resten af modelprogrammet vil den nye 2008 kunne fås i fire udstyrsniveauer: Active, Allure, GT-Line og GT – alle er tilgængelige i en 100 % el-, diesel- eller benzinversion.
Indvendigt ses samme sans for detaljen og både materialer samt farver er nøje udvalgt og afstemt. Afhængigt af udstyrsniveau findes orange (Active) eller blå (Allure) detaljer på instrumentbordet, mens de forskellige versioner er kendetegnet ved hvert sin type indtræk. GT-versionen har eksempelvis en elegant kombination af Alcantara og stof med særlige syninger alt efter, om det er ICE-versionerne eller el-versionen.
Endnu mere high-tech: PEUGEOT i-Cockpit 3D
PEUGEOTs unikke i-Cockpit er en feature, som er særligt påskønnet af kunderne, og det findes i 5 mio. PEUGEOT-biler rundt om i verden
PEUGEOTs designerne har taget udviklingen af i-Cockpittet et skridt videre og introducer det nu med et 3D instrumentpanel (afhængigt af version), hvilket betyder, at den vigtigste information kan vises i hologram form i førerens synsfelt – jo vigtigere information, jo tættere på førerens blik - alt efter førerens ønske. Herudover består det nye i-Cockpit af et kompakt sportsrat, ”tangent-knapper”, som giver hurtig adgang til de forskellige funktioner samt en touch skærm i enten 5, 7 eller 10 tommer.
En fleksibel platform
Den nye PEUGEOT 2008 er baseret på PSA Groups nyeste platform, CMP (Common Modular Platform), der er udviklet til B- og C-segment biler. Som navnet antyder kan den tilpasses og justeres i forhold til dimensioner og motorvarianter.
I den nye 2008 er designerne lykkedes med at skabe endnu mere plads på bagsæderne (rekord for CMP platformen). Den har en længde på 4.30 m og en akselafstand på 2.60 m, hvilket giver en bagagerumsvolumen på 434 liter, uanset hvilken motor den er udstyret med. Bunden har to forskellige positioner (afhængigt af version), hvilket giver muligt for et helt plant gulv, når bagsæderne er foldet ned.
Elektrisk køreglæde
PEUGEOT e-2008 er udstyret med en 100 kW elmotor, der yder 136 hk og har et drejningsmoment på 260 Nm (fra 0 km/t). Batteriet, som har en kapacitet på 50 kWh, giver en rækkevidde på op til 310 km efter WLTP standard. Det har en garanteret levetid på 8 år eller 160.000 km med 70 % af dens opladningsevne. Batteriet er placeret under gulvet, hvilket betyder, at pladsen i både kabinen og bagagerummet er den samme som i ICE-versionerne.
Informationerne om rækkevidde osv. ses intuitivt i det digitale display eller på touch skærmen, så føreren nemt kan holde øje med status.
e-2008 er udstyret med et gennemtænkt varmesystem, der består af et 5 kW varmeelement, en varmepumpe med automatisk temperaturregulering i kabinen, programmerbar varmestyring via touchskærmen eller app´en MyPeugeot samt sædevarme (afhængigt af version). Disse elementer betyder, at der opleves samme komfort som i en bil med en forbrændingsmotor samtidig med, at rækkevidden bevares.
Der er tre forskellige måder at oplade bilen på:
Man kan bruge en helt almindelig husholdningsstikkontakt eller et særligt Legrand Green Up stik med det medfølgende opladningskabel
Man kan lade via en WallBox, som giver en fuld opladning på 5 timer og 15 min for den tre-fasede version (11 kW) eller på 8 timer for versionen med mono-fase (7,4 kW)
Eller man kan oplade ved en offentlig ladestander – det er muligt at bruge 100 kW ladere og det giver 80 % opladning på 30 min.
Opladningen kan fjernstyres via MyPeugeot app´en, hvor man kan planlægge, starte og stoppe opladningen eller blot følge status på opladningen.
Ingeniørerne har givet køreoplevelsen i e-2008 særlig fokus ved at tilpasse drivakslerne og sørge for en optimal vægtdistribution.
PEUGEOT e-2008 adskiller sig designmæssigt ikke fra ICE-versionerne, men den har nogle særlige visuelle kendetegn:
- Kølergrill med farvedetaljer i samme farve som bilen
- Løvelogo i dichroisk materiale, som gør, at løven skifter farve afhængigt af lyset
- ”e-2008” emblem
- Specielt indtræk på GT-versionen
Den nye PEUGEOT 2008 fås med et udvalg af PureTech benzin- og BlueHDi dieselmotorer, der alle lever op til henholdsvis euro 6.d og 6.d-temp. standarderne:
Benzin, 3-cylindret 1.2 L:
- PureTech 100 hk S&S med 6-trins manuel gearkasse
- PureTech 130 hk S&S EAT8 eller 6-trins manuel gearkasse
- PureTech 155 hk S&S EAT8 (GT-version)
Diesel, 4-cylindret 1.5 L:
- BlueHDi 100 hk S&S manuel 6-trins gearkasse
- BlueHDi 130 hk S&S EAT8
Den nye PEUGEOT 2008 bliver produceret i Vigo til det europæiske marked og i Wuhan til det kinesiske marked. Den forventes introduceret på det danske marked i første kvartal 2020.